Business aviation - biznes w powietrzu
General
aviation i business aviation – te dwa pojęcia wprowadzają sporo
zamieszania. Bywa, że są używane zamiennie, choć różnią się znacząco,
przede wszystkim poziomem uprawnień, organizacją oraz celem wykonywanych
lotów.
General
aviation to sektor lotnictwa cywilnego, obejmujący wszystkie formy za
wyjątkiem regularnych przewoźników rejsowych. Większość działań
podejmowanych w tym obszarze wymaga regulacji i certyfikacji, czym
zajmuje się Urząd Lotnictwa Cywilnego. ULC wydaje zatem licencje
uprawniające do:
- pilotowania statków powietrznych, w tym samolotów ultralekkich, szybowców, śmigłowców i balonów – w celach turystycznych i rekreacyjnych,
- pilotowania statków powietrznych i śmigłowców w celach zawodowych, w tym także dla pilotów liniowych,
- obsługi urządzeń kontroli naziemnej,
- serwisu urządzeń mechanicznych i awioniki.
Często
określenie general aviation jest używane w stosunku do lotnisk i
oznacza, że przyjmuje ono właśnie maszyny wykonujące loty nieregularne, a
więc nie rejsowe - zarówno turystyczne, sportowe, amatorskie, jak i
biznesowe. Pojawia się również określenie przewozy korporacyjne. O co
chodzi?
Według
definicji International Business Aviation Council operacje lotnictwa
korporacyjnego (business aviation) można podzielić na trzy kategorie:
- Komercyjni operatorzy którzy operują w formule Air Taxi, a więc oferują usługę czarteru samolotu wraz z wykwalifikowaną załogą - działają zgodnie z prawem, o ile posiadają certyfikat przewoźnika. Do tej grupy należą także operatorów zajmujących się utrzymaniem statków powietrznych, należących do prywatnych właścicieli
- Korporacyjni operatorzy – floty korporacyjne pilotowane przez wynajęte załogi;
- Operatorzy pilotujący własne samoloty w celach biznesowych.
Wszystkie
te formy mają jedną cechę wspólną: samoloty są w pełni dyspozycyjne, a
loty dostępne na życzenie, często więc służą do wykonywania lotów
biznesowych. Business aviation ma więc podwójne znaczenie – to biznes
lotniczy, dzięki któremu prowadzenie innego biznesu jest łatwiejsze i
szybsze.
W
Polsce na tym rynku działa również grupa właścicieli niewielkich maszyn
– zwykle o standardzie sportowym – którzy pilotują własne statki
powietrzne z licencją turystyczną lub rekreacyjną. Jeśli jednak nie mają
licencji pilota zawodowego ani certyfikatu przewoźnika na swój samolot,
nie powinni zabierać na pokład pasażerów. Należy nadmienić, że są na
rynku również firmy, oferujące usługi w obszarze Air Taxi, które nie
posiadają koncesji na przewóz lotniczy, a zatem oferują te usługi
nielegalnie.
Polska
znajduje się na 15 miejscu w Europie pod względem ilości realizowanych
dziennie operacji lotnictwa korporacyjnego. Według danych Eurocontrol w
Polsce odbywa się średnio 38 lotów lotnictwa korporacyjnego na dzień.
Dla porównania w krajach o największym natężeniu tego typu ruchu: we
Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech odbywa się odpowiednio 518, 433 i
407 lotów lotnictwa korporacyjnego. Europejskie lotniska business
aviation obsługują od kilku do kilkudziesięciu tysięcy operacji
lotniczych rocznie - najpopularniejsze w Europie Le Bourget pod Paryżem -
nawet 50 000.
Warto
zauważyć, że rynek przewoźników lotnictwa korporacyjnego jest bardzo
rozproszony. Szacuje się, że aż 80% przewoźników w Polsce ma mniej niż 5
samolotów, a własny samolot bądź śmigłowiec posiadają pojedyncze
przedsiębiorstwa. Praktycznie nie rozwinął się również rynek dzielenia
własności samolotów. Tylko kilku przewoźników w Polsce posiada
odpowiednie uprawnienia do oferowania usług typu air taxi – wśród nich
jest Smart Jet - którzy operują nie więcej niż kilkoma samolotami
dyspozycyjnymi. Porównując polskie przewozy i ilość operatorów
operujących na rynku przewozów korporacyjnych z danymi europejskimi
można stwierdzić, że polski rynek jest jeszcze słabo rozwinięty. Według
danych Eurocontrol szacuje się, że w Europie działa przynajmniej 700
biznesowych operatorów lotniczych, którzy dysponują przeszło 1800
samolotami. Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w naszym kraju
już blisko 1200 samolotów i prawie 200 helikopterów należy do osób
prywatnych - ostatnich latach liczba ta w Polsce rośnie, a wynika m.in.
ze wzrostu zamożności polskiego społeczeństwa. Należy jednak pamiętać,
że tylko niewielka część z nich może być oferowana w przewozie.
Ciągle
mała ilość zarejestrowanych w Polsce statków cywilnych przekłada się
również wprost na niskie statystyki dotyczące licencjonowanych pilotów.
Dla przykładu w Wielkiej Brytanii jest 47 tys. licencjonowanych pilotów,
z czego 19 tys. ma licencję zawodową, 28 tys. turystyczną. Spośród 9471
licencji, wydanych przez polski Urząd Lotnictwa Cywilnego i ważnych na
koniec 2014 roku, aż 6431 uprawniało do pilotowania samolotów.
Najliczniejszą grupę wśród licencjonowanych pilotów stanowią jednak
amatorzy – aż 65% licencji wydano na pilotowanie samolotów w celach
turystycznych i rekreacyjnych. Licencję pilota zawodowego ma zaledwie
1111 osób, a pilota samolotowego liniowego - 972 osób.
Licencje pilota wydane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, ważne na 31.12.2014
Rodzaj licencji – uprawnia do pilotażu: | Liniowa | Zawodowa | Turystyczna i rekreacyjna | Ogółem |
Samoloty | 972 | 1111 | 3376 | 6431 |
Śmigłowce | 34 | 264 | 129 | 427 |
Szybowce | 0 | 2435 | 2435 | |
Balony | 0 | 178 | 178 | |
Ogółem | 1006 | 1375 | 6118 | 9471 |
Źródło:
Urząd Lotnictwa Cywilnego – Statystyki personelu lotniczego – Raport
ilości ważnych licencji - stan na dzień 31.12.2014r., www.ulc.gov.pl
W
2014 wydano ponad dwa tysiące nowych licencji, z czego przeważająca
większość – 991 – uprawniała do pilotażu szybowców, 537 – samolotów
turystycznych i rekreacyjnych, 18 – śmigłowców turystycznych. Przybyło
14 licencjonowanych zawodowych pilotów śmigłowców, 122 zawodowych
pilotów samolotów oraz zaledwie 37 pilotów liniowych.
Kto korzysta z lotów business aviation?
W
bardzo dużym uproszczeniu można powiedzieć, że przedstawiciele biznesu,
ale nie tylko. Business aviation, rozumiany jako czartery biznesowe,
sprawdza się w różnych sytuacjach:
Czarter wakacyjny - właściciel samolotu i operator lotniczy czarteruje statek powietrzny na potrzeby biura podróży
Ten
model znamy najlepiej – biura podróży od lat czarterują samoloty, aby
następnie udostępnić je swoim klientom. Jest to forma pośrednia między
samolotem rejsowym, a maszyną oddaną do wyłącznej dyspozycji pasażerów.
Biuro podróży, czarterując samolot w zamówionym terminie ma wyłączność
na wszystkie miejsca na pokładzie, ale ponieważ organizuje przewóz
większej grupy osób, musi ustalić dla nich jeden wspólny termin lotu. Z
punktu widzenia pasażera taki czarter nie różni się więc zbytnio od lotu
rejsowego – podczas podróży musi się on poddać takim samym
ograniczeniom i ma równie znikomy wpływ na termin i trasę przelotu.
Czarter korporacyjny - właściciel samolotu i operator lotniczy czarteruje samolot firmie
Firmy,
które mają oddziały ulokowane w dużej odległości od siebie, korporacje
działające na międzynarodowych rynkach, zatrudniające tysiące
pracowników i setki menedżerów, którzy spędzają wiele dni w roku w
podróżach służbowych – potrzebują dyspozycyjnego środka transportu.
Niektóre decydują się na zakup własnej floty, ale dla większości
korzystniejszym ekonomicznie rozwiązaniem jest czarter samolotów. W
zależności od potrzeb mogą wynająć maszyny zabierające na pokład kilka
lub kilkanaście osób, rzadko decydują się na duże statki powietrzne z
kilkudziesięcioma miejscami. Najczęściej wybierają samoloty dla 4-9
pasażerów, ponieważ taki wybór daje najwięcej możliwości elastycznego
dostosowania się do planów spotkań biznesowych. Więcej jest również
lotnisk w zasięgu, ponieważ mniejszy samolot potrzebuje krótszej drogi
lądowania.
Czarter
firmowy może mieć charakter stały – maszyna jest wtedy do wyłącznej
dyspozycji zamawiającego – lub okazjonalny – każdy lot jest wówczas
osobnym zamówieniem.
Czarter prywatny – pasażerowie wynajmują samolot na wyjazd na wypoczynek, zawody sportowe lub specjalne okazje
Prywatny
samolot oferowany w formule air taxi to również doskonałe rozwiązanie
dla osób, które cenią sobie komfort i czas, nie tylko ten przeznaczony
na pracę, ale i na wypoczynek. Właściciele jachtów zwykle na czas zimy
zostawiają je tam, gdzie pływały – na Mazurach lub u wybrzeży Chorwacji
czy Grecji. Kiedy chcą z nich skorzystać w sezonie, zwykle muszą przebyć
długą drogę z kilkoma przesiadkami, aby móc cieszyć się żeglowaniem po
ulubionych akwenach. Korzystając z czarterowanego samolotu oszczędzają
sobie trudów przesiadek i długich godzin spędzonych na lotniskach –
docierają na miejsce w ciągu kilku godzin. Elastyczność operatora
czarterowego także ułatwia weekendowe wypady na narty, udział w licznych
i popularnych biegach na ulicach miast czy turniejach sportowych.
Komentarze
Prześlij komentarz