Lotnisko w Modlinie przyjmie loty w gorszych warunkach atmosferycznych
Dzięki
decyzji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o rozszerzeniu ILS CAT II
będzie można lądować w Modlinie przy gorszej pogodzie.
ILS (ang. instrument landing system)
to radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w
warunkach ograniczonej widoczności i prawie każde większe lotnisko ma
przynajmniej jeden kierunek podejścia obsługiwany przez ILS. Kategorie
ILS określają wysokość o lądowaniu decyzji oraz widzialność lub zakres
widzialności podczas manewru. Są wyznacznikiem poziomu bezpieczeństwa
zapewnianego przez infrastrukturę lotniska. Im mniejsza wysokość decyzji
i mniejszy zakres widzialności, tym wyższa kategoria i wyższy poziom
bezpieczeństwa.
Lotnisko Warszawa/Modlin wdrożyło w maju 2014 ILS w
kategorii CAT II, który umożliwiał bezpieczne lądowanie w warunkach
widzialności ograniczonej do 350 m. Modlin Jest drugim portem lotniczym w
Polsce, obok lotniska Chopina, posiadającym ILS w II kategorii. Na
pozostałych 11 lotniskach w kraju działa ILS kategorii I, umożliwiający
lądowanie w bardziej sprzyjających warunkach atmosferycznych.
Prezes
Urzędu Lotnictwa Cywilnego zmienił specyfikację kategorii ILS,
skracając wymagany poziom widoczności o 50 metrów. Dzięki temu lotnisko
Warszawa/Modlin może obsługiwać operacje lotnicze w warunkach
atmosferycznych trudniejszych niż dotychczas. Nie oznacza to
podwyższenia kategorii systemu ILS, tylko jej rozszerzenie.
Zgodnie
z otrzymaną specyfikacją operacje podejścia precyzyjnego kategorii II
mogą być wykonywane w warunkach widzialności wzdłuż drogi startowej nie
mniejszej niż 300 m, czyli o 50 m mniej niż dotychczas. Operacje
startu mogą być wykonywane w warunkach widzialności wzdłuż drogi
startowej powyżej 125 m.
Procedury LVO (low visibility operations,
czyli operacje startu i lądowania w warunkach ograniczonej
widzialności) realizowane są wspólnie z kontrolerami ruchu lotniczego
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Źródło: Pasazer.com
Komentarze
Prześlij komentarz