Komentarz do wyników finansowych ABC Data S.A. za 2014
Notka prasowa
W 2014 r. ABC Data wypracowała 5,57 mld zł przychodów, tj. o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Jest to wynik zdecydowanie lepszy niż średnia rynku IT. W dalszym ciągu dynamicznie rośnie marża brutto ze sprzedaży: w 2014 r wyniosła ona 267 056 zł, co w porównaniu z 226 524 zł w 2013 r. oznacza wzrost o 18%.
Skorygowany zysk netto zmalał o 38 proc w stosunku do poprzedniego roku i osiągnął w 2014 r. 49,8 mln zł.
Dzięki umowom dystrybucyjnym wzmocniła
się pozycja rynkowa grupy, a po włączeniu do grupy kapitałowej spółki iSource
S.A. ABC Data została dystrybutorem Apple w Polsce. Jest też największym dystrybutorem
Dell w Polsce.
W ciągu roku obrotowego kapitał zakładowy został podwyższony o kwotę 15 196 PLN poprzez emisję 15 196 nowych akcji
zwykłych o wartości 1 PLN każda. Tym samym kapitał zakładowy na dzień 31
grudnia 2014 to 125 266 899 akcji zwykłych serii od A do I o wartości
nominalnej 1 PLN każda.
Od kilku lat zadłużenie netto ABC Data malało i w 2014 r. osiągnęło poziom
46,7 mln zł, wobec 124 mln zł w 2013 r., co przy jednoczesnym spadku EBTIDA
dało zmniejszenie się wskaźnika zadłużenia netto do poziomu 0,7 proc, tj. o
ponad 55% w stosunku do poprzedniego roku. Jest to jednocześnie najniższy
poziom zadłużenia w historii spółki. Największy udział (wartościowo) w
sprzedaży towarów w roku obrotowym 2014 miały telefony i smartfony, komputery,
urządzenia peryferyjne, konsole do gier i komponenty. Udział telefonów i
komunikacji w strukturze sprzedaży Grupy wzrósł z 28 proc. w 2013 r. do 36 proc
w 2014 r. Maleje procentowy udział w sprzedaży komputerów (z 26 proc. W 2013 r.
do 21 proc w 2014 r) oraz komponentów (z 20 proc. W 2013 r. do 16 proc w 2014 r.). W pozostałych działach
warto odnotować zwiększoną dynamikę sprzedaży
gamingu, którego udział zwiększył się o ponad 50% w stosunku do roku 2013 -
jest to rynek perspektywiczny chociaż na razie niewielki.
Udział eksportu zwiększył się z 32 proc
do 35 proc w 2014 r., a sprzedaży za pośrednictwem reselerów - z 29 do 33
proc.. Jednocześnie tracą na znaczeniu subdystrybucja i retail – ich łączny
udział w sprzedaży zmalał z 26 proc do 21 proc w 2014 r.
W dalszym
ciągu, podobnie jak w poprzednich latach, widoczna jest większa dynamika
wzrostu sprzedaży na rynkach zagranicznych, gdzie wynosi ona 24 proc, niż na
rynku polskim, na którym obserwuje się wzrost o 9 proc. Udział sprzedaży za
granicą wzrósł w całości sprzedaży spółki z 45 do 48 proc.
W 2014 ABC
Data inwestowała w rozwój nowych obszarów biznesowych takich jak druk 3D,
Trakimo czy drony. Celem ABC Data na kolejne lata jest osiągnięcie pozycji
lidera w Polsce i w regionie CEE za pomocą zwiększonej dynamiki organizacji,
rozwoju portfela usług i produktów, ekspansji na nowe rynki, położenie nacisku
na rozwój e-commerce oraz przejęcia i fuzje. Zarząd zapowiedział prezentację
strategii rozwoju na lata 2016 – 2018 na II kwartał 2015 r.
Komentarze
Prześlij komentarz