Kiedy najlepiej uczyć się języków obcych?
dla Performance Media/Speak Up
Katharine
Snow, Profesor Oświaty w Harvard Graduate School of Education, stwierdziła w
wywiadzie, "Dowody wyraźnie pokazują, że nie ma granicy wiekowej dla nauki
drugiego języka, biologicznego ograniczenia zdolności uczenia się języka, ani
procesów, który wymagałyby, aby dorosłe osoby uczące się języka funkcjonowały
inaczej niż młodsi uczniowie. Starsi uczniowie mają przewagę. Oni już znają
jeden język (a czasem więcej niż jeden) dość dobrze i ćwiczenie zdolności
językowych nie jest dla nich nowością. Są zwykle lepsi w metodycznym uczeniu
się bardziej zmotywowani.” Czy to oznacza, że można zacząć uczyć się języka w
każdym wieku?
Genialne dzieci?
Jeśli
kiedykolwiek spotkałeś dziecko dorastające w dwujęzycznej rodzinie to wiesz, że
dzieci mają fenomenalną zdolność do uczenia się nowego języka. Dorosłym,
zwłaszcza tym, którzy próbują nauczyć się drugiego języka w późniejszym okresie
życia, wydaje się to niemal magiczne. Jak to możliwe, że przychodzi im to tak
łatwo? Przez długi czas, językoznawcy i psychologowie poznawczy byli zgodni, że
różnica ta była wynikiem zmian w mózgu, następujących gdzieś na początku
dojrzewania, w wyniku których gwałtownie zmniejszyła się zdolność uczenia się
języka. Tak zwana Hipoteza Okresu Krytycznego (HOK), dała raczej słabe
perspektywy dorosłym uczącym się języka. To jednak nie zmniejszyło wytrwałości
wielu uczniów, a ponieważ niektórym udało się osiągnąć poziom zbliżony do
rodzimego, ostatnio wielu naukowców zaczęło kwestionować hipotezę.
Nie liczy się wiek, ale metoda
W swoim
badaniu Hakuta,
Białystok i Wiley, (2003) analizowali dane ponad 2 mln imigrantów
uczących się języka angielskiego i badali wpływ „zanurzenia się w języku” na
zdolność uczenia się w wieku dorosłym. Badano dwa momenty, ok 15 i 20 roku
życia, ale nie zauważono istotnych różnic poziomów między uczniami, którzy
rozpoczęli naukę przed i po tym wieku. Zdolność do nauki języka spada wraz z
wiekiem, ale bardziej stopniowo niż przewiduje HOK. Kolejne badania dotyczące
wpływu wieku na naukę języków dały różne wyniki, ale większość naukowców zgadza
się, że sytuacja jest bardziej skomplikowana, niż wcześniej sądzono.
Kiedy zacząć naukę?
Jeśli zawsze chciałeś zacząć
uczyć się innego języka, nie ma lepszego czasu niż teraz. Nie uczyłeś się
angielskiego jako dziecko? Nie ma powodu, aby się tym martwić. Jeśli nadal
chcesz się nauczyć, to nic nie może Cię powstrzymać od rozpoczęcia już dzisiaj.
Zarówno w biznesie,
jak i w podróży, znajomość języka jest dziś przydatną umiejętnością, a czasami dodatkowym
atutem. Ludzie, którzy znają języki obce, są bardziej doceniani w swojej pracy.
Przed tymi, którzy posługują się językiem gospodarzy otwiera się więcej drzwi –
w tym także te zamknięte dla osób mówiących tylko własnym językiem. Masz wybór
– możesz wydawać pieniądze na rzeczy materialne lub zdobywanie doświadczeń – i
na pewno już wiesz, która z tych rzeczy sprawi, że będziesz szczęśliwszy.
Niektóre rzeczy są rzeczywiście łatwiejsze
Starsi uczestnicy
kursów językowych mają wiele przewag, a jedną z nich jest, że oni sami
zdecydowali, że chcą się uczyć, natomiast młodsi uczniowie często robią to, bo
im kazano. Niektóre elementy nauki języków stają się coraz trudniejsze z
wiekiem, takie jak wymowa i akcent, inne są łatwiejsze. Im jesteś starszy, tym
większy masz zasób słownictwa, więc są szanse, że twój słownik będzie zbliżony
do native speakera. Skoro znasz już tak wiele słów, łatwo dodasz nowe słowa do
swojej „bazy danych”.
Lepiej zacząć uczyć
się teraz niż myśleć, że jest już za późno na naukę. Bill Gates został kiedyś
zapytany czy żałuje czegoś w życiu - mimo że osiągnął tak wielki sukces, dla
wielu zaskoczeniem było, że najbardziej żałuje, że nie nauczył się języka
obcego, a chciał uczyć się francuskiego.
Bez względu na wiek chodzi
o to samo: nigdy nie wiesz, co przyniesie Ci przyszłość, dlatego zrób coś z
czasem, gdy masz 30 czy 40 lat, aby poprawić swoje życie już dziś!
Nauka języków służy zdrowiu
Nauka
w dorosłym życiu nie tylko jest równie efektywna jak w dzieciństwie, ale też
przynosi dojrzałemu mózgowi ogromne korzyści. Stałe posługiwanie się dwoma
językami opóźnia pojawienie się pierwszych objawów starczej demencji.
Potwierdzają to badania uczonych z
wielu ośrodków na całym świecie, między innymi z University of Edinburgh. W badaniu
przeprowadzonym pod kierownictwem dr. Thomasa Baka naukowcy przeanalizowali
informacje zdrowotne 835 rodowitych edynburczyków, których dane były gromadzone
od 1947 r. W tym roku uczestnikom badania, mającym wówczas 11 lat, po raz
pierwszy zrobiono testy na inteligencję. Powtórzono je w latach 2008 i 2010,
kiedy badani przekroczyli już 70 lat. Spośród tych osób 262 zadeklarowały,
że sprawnie komunikują się w języku obcym. Kolejne badania wykazały, że osoby
mówiące co najmniej dwoma językami wypadły w testach na inteligencję oraz w
sprawdzianach zdolności poznawczych znacząco lepiej niż ci, którzy przez całe
życie posługiwali się wyłącznie angielskim.
Jak ułatwić sobie naukę?
Badania pokazują, że
nauka języka w dorosłym wieku to po prostu inny proces. Twoje podejście do
nauki powinny odzwierciedlać te różnice, a zajęcia powinny być zaprojektowane
tak, aby w tym pomóc. Specjaliści ze szkoły językowej Speak Up doradzają, jak uczyć
się angielskiego szybko i łatwo:
1. Cierpliwość. Nauka w dorosłym wieku to wolniejszy proces, ponieważ mózg pracuje nieco inaczej. Ale można sobie z tym dać radę, wymaga to jedynie czasu.
2. Zrób to krok po kroku. Twój program nauki jest zaprojektowany do budowania wiedzy stopniowo. Każda lekcja przesuwa Cię tylko trochę dalej w stronę biegłej znajomości języka. Pracuj nad materiałem stopniowo a osiągnięcie celu to będzie łatwiejsze.
3. Użyj tego, co już wiesz. Jeśli znasz już co najmniej jeden język, możesz go używać, aby pomóc nauczyć się nowego. Dotyczy to szczególnie języków z tej samej grupy językowej.
4. Ucz się języka jak czegokolwiek innego. Uczymy się nowych rzeczy przez całe życie. Język jest po prostu kolejnym rodzajem „rzeczy” do nauczenia się, więc można do niego zastosować strategię nauki, którą z powodzeniem stosowałeś dotąd przy zdobywaniu wiedzy z innych dziedzin.
Ucz się tego, czego potrzebujesz i tak, jak chcesz
Niezależnie od tego,
która metoda bardziej Ci odpowiada – regularne kursy czy „totalne
zanurzenie” – sam możesz zdecydować o tym, czego i jak będziesz się uczyć. Być
może najważniejsza jest dla Ciebie skuteczność nauki, gwarancja osiągnięcia
określonego poziomu czy potwierdzenie go certyfikatem. Nasi kursanci często decydują się też na
bardziej swobodne metody, jak np. konwersacje, a tryb nauki wybierają sami, bo
liczy się dla nich wolność wyboru i dopasowanie trybu nauki do ich potrzeb.
Niektórzy lubią naukę w grupach i konwersacje w klubach dyskusyjnych, inni wolą
zajęcia multimedialne.
Najważniejszą rzeczą jest, aby czerpać
inspirację z sukcesów innych. To da się zrobić. A jeśli masz już swoją historię
sukcesu, podziel się nią z nami!
Artykuł napisany na zlecenie Performance Media dla szkoły j. angielskiego Speak Up
Komentarze
Prześlij komentarz